Sanasepot.fi

Sanaristikkoseura Sanasepot ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 19.11.2017 11:40

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Raportoi tähän keskustelufoorumin virheet ja kummallisuu
ViestiLähetetty: 30.04.2013 10:47 
Poissa
Jäsen

Minulla on periaatteessa aikaa ja kohtalainen suomen kielen taito. Liikaa en toki saisi itsestäni luulla, sillä varsinainen äidinkielen ammattilainen en ole. Lisäksi olen saanut huomata joidenkin kirjoitus- ja kielioppisääntöjen muuttuneen, hämärtyneen tai peräti unohtuneen. Ihan kaikkia en ole ehkä koskaan osannutkaan. Lahjakkaampi olenkin varmaan muiden tekemien virheiden paheksunnassa.

Vapaaehtoiseksi ilmoittautumista jarruttaa jonkin verran se, että tietokoneen ja nettisivujen sielunelämää koskeva osaamiseni on vanhentunutta. Jos kieliasun korjaaminen edellyttää jotakin muutakin kuin pilkkusääntöjen auttavaa osaamista, olen vaikeuksissa. Lukaisin UKK-palstaa alkupäätä järjestyksessä hahmottaakseni siivousurakan laajuutta. Aika pian tuli mieleen, että korjatakseen tekstiä luettavammaksi se pitäisi ensin ymmärtää. Jotkut minulle oudot termit (esim. COPPA) toki aukeavat, kun lukee palstaa vähän pitemmälle.

Minua harmittaa huonon kielen lisääntyminen, olkoon syy sitten koneellisessa kielenkäännössä tai siinä sinänsä ainakin osittain oikeassa ajatuksessa, että tärkeintä on tekstin sisältö eikä oikeinkirjoitus. Hyvin kirjoitettu teksti auttaa silti asian ymmärtämisessä.

Mitä tähän lopuksi sanoisi? Haittaako kieliasu muita kuin minua?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]